
Flexibel aanbod
Om elke volleybalbehoefte te kunnen vervullen en leden aan boord te houden, zijn een flexibele opstelling én aanbod van je vereniging cruciaal.
Elk jaar neemt het aantal sporters toe, en sporten mensen ook steeds vaker; in 2019 8,6% meer dan de meting in 2013. De NOC*NSF rapportage ‘Zo sport Nederland’ toont aan dat het aantal mensen dat wekelijks volleybalt, de laatste 5 jaar zelfs is gestegen met 18%. Een stuk hoger dus dan het gemiddelde van alle sporten! Het gaat dan om het aantal beoefenaars, waarvan de teller nu op 281.000 staat. In 2013 volleybalden nog 238.000 medelanders wekelijks. Daarmee staat volleybal in de top 10 van snelst groeiende sporten in ons land.
De grootste groep volleyballers speelt bij een vereniging, ook wordt er vaak gevolleybald in georganiseerd groepsverband, via school of via een evenement. Het blijkt dat mensen een sport langer volhouden als in een georganiseerd verband wordt gesport, zo is ook te zien in dit filmpje.
Meer spelers dan leden
Het aantal beoefenaars is bij bijna alle sporten aanzienlijk hoger dan het aantal bondsleden. Zo ook bij ons: de teller staat op 115.000 leden. Een mooie uitdaging om met elkaar aan te gaan: Kunnen we nog meer mensen interesseren voor en binden aan onze clubs?
Flexibel aanbod is daar een belangrijke in; het verloop binnen verenigingen wordt nu eenmaal steeds groter en tegelijkertijd de roep om flexibiliteit in aanbod harder. Bij steeds meer sportclubs zien we dan ook aanbod ontstaan waarbij je je bijvoorbeeld per blok inschrijft of een strippenkaart koopt.
Beachclub Rotterdam deed afgelopen zomer mee aan een pilot van het digitale platform SportOn, waarmee mensen zelfs per training kunnen aanmelden. Lees hier meer over deze pilot.
Er zijn meer mooie voorbeelden, en de Nevobo accountmanager denkt graag met je mee, klik hier voor de contactgegevens.