Team:Fit
Team:Fit
  • Publicatie 02-12-2020

Met Team:Fit naar een gezondere sportomgeving

Deze coronatijd biedt de mogelijkheid om als vereniging te kijken naar gezondere alternatieven voor in de kantine.

De sportkantines zijn nu helaas gesloten, maar dat hoeft je als vereniging niet te weerhouden om je in te zetten voor een gezonder voedingsaanbod in de kantine. Het zou toch mooi zijn als je in het nieuwe jaar je leden weer kunt verwelkomen in een omgeving waar ze ook de keuze hebben voor een gezondere snack na een wedstrijd of training. Samen met JOGG zet de Nevobo zich in voor een gezonder voedingsaanbod in de sportkantine. Team:Fit is de  werkwijze van JOGG die jouw vereniging kan helpen om o.a. het aanbod in jouw kantine aan te passen. Tevens is er aandacht voor een rookvrij sportterrein en verantwoord alcoholgebruik.

Team:Fit-Coaches
Team:Fit werkt met veertien coaches door het hele land. Zij kunnen verenigingen, maar ook kantinebeheerders en commerciële uitbaters, helpen de eerste stappen te zetten naar een gezondere sportomgeving op drie belangrijke thema’s: voeding, roken en alcohol. Ex-international Debby Pilon-Stam is sportdiëtist en als Team:Fit Coach werkzaam in Noord-Holland. Zij gaat met de betrokken partijen in gesprek.

Tijdens de eerste coronagolf merkte Pilon-Stam dat verenigingen eigenlijk alles uit hun handen lieten vallen en dat men vooral bezig was met hoe ze met deze nieuwe realiteit moesten omgaan. Tijdens de zogeheten tweede golf is dat anders. “Je merkt dat de gezonde leefstijl aan belang heeft gewonnen. Ik kom weer aan tafel bij de vereniging. Zij realiseren zich dat het een mooi gebaar is dat, als de kantinedeuren weer worden geopend, ze met een gezondere kantine aan de slag zijn gegaan.”

Kantine-inrichting
Een van de doelen van Team:Fit is dat gezond het nieuwe normaal wordt. Juist nu is dat een thema waar veel mensen zich voor willen inzetten. De uitstraling van de sportkantine zal daarbij wellicht moeten veranderen.

“Met hele kleine stappen kun je al grote veranderingen realiseren bij verenigingen”, legt Pilon-Stam uit. “Als dat grote gesponsorde snoeprek er niet zou zijn, of als die hele rij wijnflessen uit zicht wordt gehaald, dan maakt dat al een wezenlijk verschil van hoe een sportvereniging eruitziet.”

Niet alleen komkommers en wortels
Linda Schonewille, programmamanager Sport en Vrije tijd bij JOGG, vertelt dat een gezondere sportkantine niet meteen inhoudt dat er alleen komkommers en wortels te krijgen zijn. “Het aanbod wordt gezonder, het hoeft niet alleen gezond te zijn. We willen dat er gezondere keuzes te maken zijn. Dat je ook verleid wordt om die gezondere keuzes te maken. Dat je bijvoorbeeld voor popcorn kiest, of een kleiner zakje snoep.”

Pilon-Stam valt haar bij: “Als je als kantinebezoeker binnenkomt en je weet nog niet wat je gaat kiezen, dan word je verleid door wat je ziet. Frisdrankmerken, biermerken, snoepmerken, die zijn vaak volop aanwezig. Als de beheerders de ambitie hebben om te veranderen, dan willen ze daar vaak wel wat mee. Dan zijn ze bereid dat gesponsorde snoeprek uit zicht te halen en het op een andere manier neer te leggen. Juist een fruitmand op de bar te zetten. Dan maak je al een hele grote stap. ”

Mandaat
Uit onderzoek van het Mulier Instituut en GfK blijkt dat maar liefst 60 procent van kantinebezoekers meer gezonde producten wil. “Het begint vaak bij een persoon die zich realiseert dat het gek is dat hij of zij alleen maar friet of snoep kan kopen”, legt Schonewille uit. “Die gaat het uitzoeken en zal met het bestuur overleggen. Op het moment dat een bestuur zegt: ‘je hebt mijn mandaat, we maken hier beleid op’, dan heb je als kantinecommissie de ruimte om daar keuzes in te maken.”

Omzet
De verandering in het aanbod van de sportkantine hoeft niet te betekenen dat je je omzet niet meer kan halen. Schonewille: “Het kan ook een extra verdienmodel zijn als je die groep, die gezondere producten wil kopen, kunt bedienen. Dat is nu misschien de groep die zijn eigen brood meeneemt, of die denkt: ‘in deze kantine ga ik echt niets halen’. Er liggen kansen om in omzet gelijk te blijven of zelfs te stijgen.”

Voor enorme extra investeringen hoef je niet te vrezen. Pilon-Stam: “Je kan eens heel kritisch kijken naar je assortiment. Er zullen ongetwijfeld koplopers zijn, dan adviseren we vooral om die erin te houden. Als dat je bitterbal en biertje zijn, vooral blijven verkopen. Maar er zullen ongetwijfeld ongezonde producten zijn die niet goed verkopen. Als je die eruit haalt en gaat experimenteren met gezonde producten, dan hoeft het niet ten nadele te gaan van je omzet.”

Gesprek aangaan met uitbater
Ook als je al vereniging niet je eigen kantine beheert, maar gebruik maakt van de accommodatie in de sportlocatie, kun je stappen zetten. “De vereniging zal met de beheerder in gesprek moeten gaan”, vertelt Pilon-Stam. “Wellicht ook met een andere sportvereniging die gebruik maakt van die locatie. Misschien weet de uitbater helemaal niet dat de verenigingen dat thema belangrijk vinden. Daar kan de Team:Fit-Coach ook bij aanwezig zijn. Ga met z’n allen het project aan.”

Werkwijze
Schonewille: “Als een club of accommodatie aan de slag wil, dan komt de Team:Fit-coach langs en gaat in gesprek. ‘Wat zijn je ambities op de verschillende thema’s? Waar wil je stappen in zetten?’. We maken inzichtelijk waar je als kantine staat. Dan wordt het duidelijk waar je mee aan de slag wil.”

Wil je als vereniging aan de slag met een gezondere sportkantine? Meld je dan aan via de website, of mail naar info@teamfit.nl. Het is kosteloos.

Meld je aan voor Team:Fit