
- Publicatie 31-03-2016
Ga toch lekker beachvolleyballen!
Er zijn in Nederland ruim 300 verenigingen die beachvolleybal aanbieden, van wekelijks trainen en wedstrijden spelen tot de organisatie van eigen beachtoernooien. Ook de permanente beachvolleybal accommodaties schieten als paddenstoelen uit de grond. Vorig jaar werd de 200e permanente beach accommodatie in Nederland geopend en met het eerste WK op Nederlands zand als accelerator staat de teller inmiddels op bijna 250 accommodaties.
Wil jouw club ook aan de slag met beachvolleybal? De clubs die je voorgingen, geven je graag tips en tricks om dat zo goed mogelijk te doen. In deze nieuwe, vaste rubriek lichten we er periodiek een voor je uit. 2BEACH, onderdeel van vv Croonenburg uit Castricum, trapt af.
1. Wie zijn jullie en wat bieden jullie aan?
Wij zijn 2BEACH, onderdeel van volleybal vereniging Croonenburg in Castricum. We hebben bewust voor een andere naam gekozen voor onze beach-activiteit om de drempel voor leden van andere clubs die willen beachen zo laag mogelijk te houden. Alles hangt wel onder het Croonenburg bestuur.
Wij bieden:
- Eens per week trainen voor alle leeftijden, onze specialiteit is de jongste jeugd en de meer recreatieve spelers.
- Vrij spelen;
- Interne mix competitie Franse stijl. Eén avond voor de jeugd, één avond voor senioren. Je kunt meedoen zonder je vooraf aan te melden, wij maken, teams waarna we lekker gaan spelen. Niet leden zijn ook welkom en betalen € 5 per keer;
- Een lesprogramma dat inpasbaar is op zowel basis- als middelbare school.
2. Hoe hebben jullie de realisatie van de accommodatie aangepakt?
Wij hebben een planning gemaakt in drie fasen:
- 1e fase: een zandbak met een keetje voor toilet en kleine kleedruimte. We hadden al mobiele beachveldsystemen;
- 2e fase: goede paalsystemen in beton;
- 3e fase: aankleding, verbeteren terras.
Per fase hebben we een begroting gemaakt en zijn we pas gestart als al het geld binnen was. In fases zijn de kosten te overzien en spring je nooit te ver. Ook gaat de activiteit geld opleveren, dat gebruikt kan worden om te investeren.
3. Welke partijen/organisaties/partners zijn betrokken geweest bij deze realisatie?
- Er is een sponsoractie geweest binnen de vereniging met echt mooie grote prijzen (een reis, een tv). Men kon 1 emmer zand sponsoren voor € 5, een kruiwagen voor € 10, of een vrachtwagen voor € 50. Per categorie was er een aparte prijzenpot. Dat werkte goed want, bijna iedereen in de club kocht een lot van € 50. De trekking werd tijdens een feestavond gehouden, waardoor meteen de plannen over de accommodatie aan een groot publiek bekend konden worden gemaakt;
- Er waren enkele losse sponsoren van € 1.000;
- Sponsoring van de Rabobank (coöperatiefonds) en Schipholfonds;
- De gemeente heeft enkel de locatie goedgekeurd, maar financieel niets bijgedragen.
4. Wat zijn de voor- en nadelen geweest van de accommodatie om het op deze manier te bekostigen?
Voordeel: het is echt van ons ! Ons zuur verdiende, gesponsorde geld wordt zeer efficiënt ingezet. Iedere euro is drie keer omgedraaid, waardoor we zeer scherp waren op alles en veel zelf hebben gedaan. Met zo’n 30-40 vrijwilligers hebben we bijna alles zelf gebouwd, alleen het uitgraven van de bak werd uitbesteed.
Nadeel: het kost veel tijd, maar samen klussen schept een band, dus dat weegt weer aardig tegen elkaar op.
5. Wat zijn tips die je een andere club wilt mee geven over het bekostigen van een eigen beach accommodatie?
- Doe veel zelf en wees zeer scherp op het inkopen van materiaal; er valt veel te besparen;
- Maak gebruik van connecties (leden, relaties, sponsoren) die materialen voordelig kunnen leveren;
- Mensen zijn best bereid eenmalig te sponsoren, ook leden, zeker als duidelijk is waarvoor. Dus zorg eerst voor de locatie, plannen, tekeningen etcetera, dat geeft duidelijkheid;
- Het Rabobank coöperatiefonds is een bijzonder toegankelijke financiële bron;
- Maak een lijst met wat je nodig hebt en maak dat kenbaar. Wij kregen daardoor veel gratis tweedehands spullen.
- Niet bezuinigen op zand! Zorg voor goed (Nevobo kwaliteit) zand. Zand was onze duurste post en is niet makkelijk te vervangen.
En: gewoon doen!
Lees hier meer over de kwaliteit eisen voor het zand en het classificatiesysteem.