Flinke stijging aantal vrijwilligers VV Utrecht

Flinke stijging aantal vrijwilligers VV Utrecht

Gepubliceerd op 14 februari 2019

Hoe de club zelf zorgt voor voldoende helpende handen

VV Utrecht is een grote vereniging met sportieve én maatschappelijke ambities. De vereniging richt zich op volleybal op alle niveaus (top- en breedtesport), zowel binnen de senioren als bij de jeugdteams. Om al die mooie ambities te realiseren, kan de club al jaren leunen op een grote groep eigen vrijwilligers. Hoe krijgen ze dat in Utrecht elk seizoen weer voor elkaar?

Evelien Rauwerdink-Nijland, operationeel directeur van de vereniging: “Onze leden enthousiast maken en houden voor vrijwilligerswerk is één van onze beleidsthema’s. Zo houdt een speciale commissie zich bezig met de werving, waarna wordt gezorgd voor een prettig werkklimaat. Vervolgens zorgen we dat al die vrijwilligers zich ook gewaardeerd voelen, bijvoorbeeld door ieder jaar één van onze helden te kronen tot ‘Vrijwilliger van het Jaar’.”

Vrijwillig scoren

Sinds vorig seizoen werkt de club bovendien met een puntensysteem voor vrijwilligers, dat werd gedoopt tot VV=U. (zie ook het filmpje om leden te informeren en te enthousiasmeren). “Sinds de invoering van VV=U is het aantal vrijwilligers flink gestegen en neemt de betrokkenheid van ouders toe”, constateert Rauwerdink-Nijland trots. “Daarvoor zijn alle functies binnen onze vereniging geïnventariseerd, waarna aan elke functie punten werden toegekend. Onze teams dienen ieder seizoen een bepaald aantal punten aan vrijwilligerstaken te scoren; daarbij vragen we iets meer aan onze senioren- dan aan onze jeugd- en recreantenteams. Zo vullen we al die functies in én zorgen we ervoor dat ieder team bijdraagt aan het realiseren van onze doelstellingen.” Omdat de punten per team worden behaald, kunnen teamgenoten een gebrek aan tijd voor elkaar opvangen.

Verenigingsexperts als arbitrage-opleiders

Eén van de onderdelen van het Utrechtse vrijwilligersbeleid is arbitrage, waarvoor vorig seizoen een nieuw plan werd opgesteld. Daarin formuleerde het clubbestuur een aantal doelstellingen die binnen drie jaar gerealiseerd moesten zijn. “We wilden voldoende goede, gekwalificeerde scheidsrechters voor iedere wedstrijd beschikbaar hebben. Ook hier leveren al onze teams een bijdrage aan, welke meetelt in het VV=U puntensysteem.”

Bij VV Utrecht dient ieder lid van 16 jaar en ouder de spelregels te kennen. “Daarvoor organiseren wij voor onze 16+ jeugdleden jaarlijks een Spelregelcafé. Nieuwe senioren wijzen we in onze welkomstbrief op de online spelregeltoets van Volleybalmasterz.nl. Die komt ook aan bod tijdens onze jaarlijkse aanvoerdersbijeenkomst, waarbij we de team captains vragen te zorgen dat al hun teamgenoten een spelregelbewijs halen.”

En dan beschikt VV Utrecht inmiddels ook nog over drie verenigingsexperts, die clubgenoten intern opleiden tot scheidsrechter voor de 1e en 2e klasse. Dit seizoen werd de cursus al twee keer georganiseerd, wat een flinke impuls gaf aan het aantal clubarbiters. “We streven er naar dat ieder team minimaal vier spelers heeft die op dit niveau kunnen fluiten”, licht de operationeel directeur toe. Ook aan de ‘diploma-uitreiking’ geeft de club een persoonlijk tintje: “Wie geslaagd is, krijgt van ons een fluitje, naast het diploma en de kaarten die de bond verstrekt. De arbitragecommissie schrijft bovendien een persoonlijk bedankkaartje.”

Hoog spelen = hoog fluiten

Van teams die 1e klasse of hoger spelen, worden minimaal twee scheidsrechters van dat niveau gevraagd. Als deze er niet zijn, wijst het team iemand aan om de VS3-cursus te volgen. Ook dat leverde dit seizoen weer een paar nieuwe scheidsrechters op.

Waardering

Behalve met de werving, houdt de arbitragecommissie zich ook bezig met de waardering van scheidsrechters. Het hiervoor genoemde kaartje is daar een voorbeeld van, maar de commissie houdt ook in de gaten of de arbiters nog ergens behoefte aan hebben en deelt complimenten uit. “Face to face, of via het clubblad dat elke thuisdag in de Galgenwaard ligt. En we nodigen deze groep scheidsrechters ook uit voor ons jaarlijkse vrijwilligersuitje. Zo houden we ze gemotiveerd en enthousiast.” Alle Utrechtse VS3-arbiters zitten bovendien in een groepsapp. “Zo kunnen ze makkelijk ruilen van wedstrijden, dat gaat sneller en we ontlasten daarmee de arbitragecommissie. We zien dat er binnen de app ook vragen aan elkaar worden gesteld, vooral na bijzondere wedstrijdsituaties; samen evalueren dus, heel mooi.” Wie door zou willen groeien tot (inter)nationaal scheidsrechter, brengt de arbitragecommissie in contact met de Nevobo. “Dat moedigen we zeker aan. Het blijft fantastisch om te zien dat onze leden hun schouders onder de club willen zetten; samen komen we echt verder”, besluit Rauwerdink-Nijland.

Ook aan de slag met (een beter) vrijwilligersbeleid? De Nevobo accountmanager in jouw regio helpt je graag verder!