De Nederlandse kampioenteams van Twente'05 / Bonhoeffer College (foto: Laurens Büter)
De Nederlandse kampioenteams van Twente'05 / Bonhoeffer College (foto: Laurens Büter)
  • Publicatie 27-06-2019

Bonhoeffer College en Twente’05 leveren kampioenen

Hoe ruim 30 jaar samenwerken zorgt voor individuele en teamsuccessen

Eind mei veroverden de jongens-B én -C van Twente’05 de nationale titel tijdens de Nederlandse Gesloten Jeugdkampioenschappen (NGJK). Schijnbaar uit het niets, want een aantal van de betreffende jongens volleyballen pas sinds september vorig jaar. Hoe hebben ze dat zo snel voor elkaar gekregen in Enschede?

Samenwerking school en club
Het blijkt dat het Bonhoeffer College al sinds de jaren ’80 een samenwerkingsverband heeft met volleybalclub Twente’05. En dat het recente succes dus bepaald niet uit de lucht is komen vallen. “In 1984 had Ichthus College, zoals het Bonhoeffer toen nog heette, voor het eerst met een team van de school de NGJK gewonnen”, vertelt Matthijs Hasselerharm, oud-leerling van de school en trainer en speler van Twente’05. “Sindsdien is er een samenwerking ontstaan met eerst de clubs Savico en Vredestein, nu gefuseerd tot Twente’05.”

Volleybal belangrijkste schoolsport
John Brink was in die tijd leerling van het Ichthus. Brink volleybalde zelf bij ATC Hengelo en wilde de top halen. “John heeft ervoor gezorgd dat volleybal hier op school de belangrijkste sport werd. En die top heeft hij gehaald; Twente’05 promoveerde vaak en heeft zelfs twee jaar Eredivisie gespeeld. Met de mannen die op school de basis voor hun volleybalcarrière legden.”

Trainersteam van oud-leerlingen
De 21-jarige Hasselerharm is zelf jeugdtrainer bij de club, maar geeft ook volleyballessen op zijn oude school, het Bonhoeffer. Dirk van Dijk speelt daarin een bepalende rol. “Dirk is al sinds 1972 vakdocent lichamelijke opvoeding aan het Bonhoeffer College. Hij is 72 inmiddels en officieel met pensioen, maar nog steeds actief betrokken. Zijn missie: leerlingen hun grenzen laten verleggen. Alle trainers en coaches waarmee hij werkt zijn, net als ik, oud-leerlingen. Samen zorgen we ervoor dat Dirk’s missie bij zoveel mogelijk kinderen slaagt.”

Van Volleybalinstuif naar Twente'05
De jongens komen binnen via de volleybalinstuif op vrijdag: “De LO-docenten, naast Dirk Rinke Olthof en Petra Petzinger, leggen de basis tijdens de reguliere gymlessen in de brugklas. Daarin is veel aandacht voor basketbal, handbal en volleybal, waarbij techniekopbouw centraal staat.” Jongens die aanleg lijken te hebben voor volleybal, worden vervolgens uitgenodigd voor de instuif. Dat doen de docenten op een uitdagende manier, vertelt Hasselerharm: “Jij hebt talent! Kom vrijdag meedoen met de echte ‘goeien’, de gasten die al langer volleyballen. Zo goed kun jij ook worden!” Resultaat: Iedere vrijdag vinden zo'n 30-50 (!) jongens hun weg naar de volleybalinstuif. Veel van hen worden vroeger of later lid van Twente’05. 

Extra training op techniek
Die belofte maakt de enthousiaste staf bijna altijd waar. ‘Als je niet heel goed wordt, is het onze schuld’ zeggen ze ook vaak. Een uitspraak die typerend is voor de Enschedese aanpak volgens Hasselerharm: “Omdat we héél snel een doel willen bereiken, wordt er zeer gericht getraind. Daarbij proberen we alle mogelijke tijd te benutten: als jongens aangeven extra te willen oefenen op de service of smash, kom ik of één van de andere beschikbare trainers naar school om ze in de pauze een lesje smashen te geven. De jongens die vorige maand Nederlands kampioen werden, trainen in totaal zo’n drie keer 1,5 uur per week.”

Trainen op eigen positie met oudere leerling
Eén op één aandacht van oudere, meer ervaren spelers speelt ook een belangrijke rol in de snelle ontwikkeling van de nieuwkomers. “We kijken op welke positie een jongen het best tot zijn recht zal komen en richten diens training vervolgens voornamelijk op die positie. Voor een middenaanvaller is passen of setuppen minder belangrijk, dus wordt hij getraind op blokkeren, aanvallen en 1e tempo spelen. Een ervaren middenaanvaller begeleidt hem daarbij individueel. Die oudere leerlingen spelen een cruciale in de snelle ontwikkeling van de brugklassers en tweedejaars. En we doen het stapsgewijs, zodat er snel succeservaringen zijn, heel belangrijk.”   

WK Schoolvolleybal als motivator
Er waren dus meer successen de afgelopen decennia en er zullen er meer gaan volgen. “Het laatste hoogtepunt was in 2010, toen zowel onze jongens-B als -C de Open én Gesloten Jeugdkampioenschappen wonnen. Ons streven is om volgend jaar weer een Open Club te winnen. En omdat we, onder leiding van Ivar Berger en Petra onlangs met zowel het school- als het onderbouwteam Nederlands kampioen zijn geworden bij de Olympic Moves, vertegenwoordigen wij volgend jaar ons land bij het WK voor scholenteams in Brazilië. Bij de WK 2022 willen we, net als in 1990, het podium halen. Daar gaan Rinke en ik met de jongens helemaal voor, mede omdat we weten dat mee mogen doen aan zo’n WK voor veel jongens een belangrijke reden is om te kiezen voor volleybal.”

De jongens zelf gaan niet eens zozeer voor volleybal volgens Hasselerharm, ze komen vooral om de bal zo hard mogelijk de grond in te timmeren. “Dat blijft het allerlekkerst, zeker voor jonge gasten. Het plezier zit ‘m in de uitdagingen, zoals sprongserves, dat de jongens blij verrast zijn als ook dat lukt. Dat goede gevoel is essentieel, en met een hecht team waarin ieder zijn taken goed uitvoert, volgen de punten en het kampioenschap vanzelf.”

Meer weten, aan de slag?
Hasselerharm en de zijnen staan je graag te woord als je meer wilt weten over hun succesvolle werk in Enschede, klik hier om te mailen. Je Nevobo accountmanager helpt je graag op weg als je met dit thema aan de slag wilt; klik hier voor de contactgegevens.