Sprong maken in ledenaantal: ‘Als je eenmaal aan het groeien bent, dan trek je het ook aan’

Sprong maken in ledenaantal: ‘Als je eenmaal aan het groeien bent, dan trek je het ook aan’

Gepubliceerd op 7 juni 2025

Het ledenaantal van volleybalverenigingen in Nederland is aan het stijgen. Verschillende clubs gebruiken strategieën om meer volleyballers te werven. Zo steeg de CMV-afdeling bij volleybalvereniging Irene uit Bilthoven in de afgelopen zes jaar van 10 naar 140 leden. Ook de senioren- en recreantenteams lieten daar een groei zien. Voorzitter Ineke van Straaten en jeugdcoördinator Janine Pleizier vertellen over deze toename. 

Meer dan 100 nieuwe leden, dat gebeurt niet van de ene op de andere dag. Janine Pleizier, die een aantal jaar geleden de rol van jeugdcoördinator bij Irene op zich nam, geeft aan dat het een proces van jaren is geweest om de groei te bewerkstelligen. Dat begon bij haar eigen dochter: ‘’Eerst ben ik in haar omgeving rond gaan kijken of er mensen waren die mee wilden doen. Zo zijn er een aantal vriendjes en vriendinnetjes bijgekomen.’’

Betrokken aanpak

Bij een totaal van veertig verzamelde kinderen, kon de club ervoor kiezen om de leden op te delen in verschillende teams gebaseerd op leeftijd en niveau. Vanuit dat perspectief kwam de volgende stap in gang. ‘’Het begint met hoe je het aanbiedt.’’ Een persoonlijke en betrokken aanpak speelt daarin een belangrijke rol volgens Pleizier. ‘’Je zorgt als trainer, en ik ook als coördinator, dat je je best doet om alle kinderen te kennen. Aan ouders is het belangrijk om te laten merken dat je hun kinderen ziet, en dat ze altijd naar je toe kunnen komen. We organiseren aan het begin van het seizoen een ouderbijeenkomst. Daarin vertellen we op welke manier we volleybal voor onze jongste jeugd aanbieden. Dat je het samen doet en het samen leuk maakt is bij ons de basis. Als je dat allemaal goed hebt, dan kan je leuke dingen gaan organiseren.’’

Daarnaast houdt Pleizier de ouders betrokken door bijvoorbeeld filmpjes van de trainingen door te sturen. Ook is de sportspeeltuin opgezet voor kinderen van drie tot zes jaar, wat inmiddels storm loopt. ‘’Het is mooi als kinderen al vroeg motorisch actief zijn, wat een mooi voorbode is voor elke sport, al hoop je het liefst op volleybal.’' Verder wordt er na iedere training fruit aangeboden aan de kinderen en worden er activiteiten georganiseerd. Initiatieven als ‘Pyjamatraining’, ‘Carnavalstraining’, ‘Kidsclub’ bij de Super Saturday en de jaarlijkse seizoensafsluiter ‘SportspeeltuinXL’ kregen een belangrijk aandeel in het aanleren van kinderen dat het leuk is om met elkaar op de club te zijn, vertelt Pleizier. ‘’Daarna kan je denken aan dingen als een ‘vriendjes- en vriendinnetjestraining’ waarbij kinderen iemand meenemen die ze kennen.’’ Op deze manier werd de groei van buitenaf ingezet. ‘’Bij de gemeente zorgden we dat we in een boekje met sportactiviteiten kwamen te staan en we stuurden af en toe iets naar de krant. Ook hebben we clinics op scholen gegeven. Als je eenmaal aan het groeien bent, dan trek je het ook aan. Doordat mensen het leuk hebben op de club, komen er positieve verhalen naar buiten. De trein rijdt dan vanzelf.’’

“Een sociale, prettige en warme omgeving is bij ons de basis. Dat maakt het verschil met andere sportclubs”

Janine Pleizier (Jeugdcoördinator Irene)

Gericht werven

Na een algemene groei kon er ook specifieker worden gezocht naar nieuwe leden. Bij een gebrek aan jongens tussen de 11 en 13 jaar zijn er vier Basic Skills kennismakingstrainingen georganiseerd door de vereniging. Dit deden we aan het einde van het seizoen zodat ze met elkaar door konden bij beachvolleybal en in het nieuwe seizoen als nieuw CMV team ingeschreven konden worden. ‘’Ik had een poster gemaakt voor dit aanbod en aan veel mensen gevraagd om dit te verspreiden voor een zo groot mogelijk bereik. Ook vroegen we veel huidige leden om het in de klassenapp op school te delen. Inmiddels hebben we nu drie jongens C-teams. Gericht werven werkt dus, heb ik gemerkt.’’ Ook het aanbieden van beachvolleybal speelde een rol bij het verzamelen van nieuwe leden. ‘’Bij ons kan je daarvoor een apart lidmaatschap aanvragen. Kinderen die dat leuk vinden, kiezen er vaak ook voor om zich in te schrijven voor het zaalvolleybal.’’ Het ‘ouder/kind-toernooi’ zorgde eveneens voor een uitbreiding, voegt Pleizier daar nog aan toe. Niet jeugdleden, maar wel recreanten kwamen er daardoor bij. Ineke van Straaten, voorzitter van Irene, geeft aan dat ook het werven van nieuwe recreanten en senioren een langer proces is geweest. ‘’Dat begon met benoemen op onze website wat de pluspunten van onze vereniging zijn.’’

Meerdere leden van studentenclubs Protos en Van Slag vonden hun weg richting Irene. ‘’Dat is gebeurd doordat we goed hebben ingespeeld op de omgeving en zijn blijven communiceren. Bovendien hadden Ireneteams zelf contacten gelegd met Protosteams’’ Het begon bij één team, waarna de naamsbekendheid van de vereniging volgens Van Straaten is gaan groeien. ‘’Door taken als bardienst en het verdelen van de organisatie van activiteiten en feesten onder teams worden nieuwe leden vanzelf bekend binnen de club.’’ Leden van Protos zijn gewend om taken voor de vereniging uit te voeren, bovendien zijn ze een stuk jonger dan de gemiddelde leeftijd van Irene, dat geeft een andere dynamiek onder de leden.

In het afgelopen kalenderjaar groeide het aantal Nevobo-lidmaatschappen bij Irene van 307 naar 376. Inmiddels telt de vereniging 420 leden. Hieronder zijn meerdere formats te downloaden die Irene heeft geholpen naar een groei in het ledenaantal.