
Recordaantal: TeamNL Sport Experience trekt 188.000 bezoekers
De TeamNL Sport Experience, die afgelopen zomer plaatsvond, heeft in totaal meer dan 188.000 bezoekers getrokken. Het evenement, dat bedoeld is om jong en oud te inspireren voor sporten en bewegen, werd in een periode van ruim vier maanden tijd dertien keer door het hele land georganiseerd.
Breed sportaanbod
Tijdens de TeamNL Sport Experience kregen bezoekers tussen mei en oktober in totaal 41 verschillende sporten voorgeschoteld. Wegens het WK Handbal, het EK Indoor Atletiek en de Tour of Holland (wielrennen), kregen die drie sporten de meeste aandacht deze zomer. Deelnemers reden onder andere met een BMX op een pumptrack, deden mee aan handbalclinics of waagden zich aan hoogspringen. Ook kennis maken met aangepast sporten was met zitvolleybal en rolstoelbasketbal volop mogelijk.
De TeamNL Sport Experience vond verspreid over heel Nederland plaats. Dit gebeurde in negen steden: Apeldoorn, Heerlen, Zandvoort, Amstelveen, Amsterdam, Almelo, Arnhem, Tilburg en Etten-Leur. In het kader van inspiratie konden aanwezigen zich in deze steden wagen aan diverse activiteiten. Per evenement stelden gemeenten o.a. samen met de deelnemende sportbedrijven een eigen programma op dat gebaseerd werd op de behoeften en ambities van de stad.
Van stad tot strand
De locaties waar de sportactiviteiten zich afpeelden verschilden per stad. In Heerlen en Amstelveen fungeerde het hart van de stad als hoofddecor, in Zandvoort was dat het strand en in Amsterdam werd er gesport op de Ring. In Tilburg en Etten-Leur vond het evenement plaats in het park en in Arnhem vond één editie plaats in de sporthal.
In Amsterdam werden de meeste bezoekers aangetrokken: 100.000. Ook de editie in Almelo leverde met 40.000 bezoekers veel reuring op. Daar kregen gegadigden de kans om een proefduik te maken in een duiktank. De sporten honkbal, roeien en atletiek waren eveneens te beoefenen tijdens de experience in het oosten. Tegelijkertijd vond daar de Eredivisie Beach plaats.
TeamNL-sporters als ambassadeurs
Vier TeamNL-sporters verbonden hun naam in 2025 aan de TeamNL Sport Experience. Handbalster Angela Malestein, hockeyster Frederique Matla, 3x3 basketballer Worthy de Jong en beachvolleyballer Stefan Boermans fungeerden als ambassadeurs en inspireerden bezoekers van jong tot oud. Daarnaast kwamen er verschillende andere topsporters op de evenementen af om bezoekers wegwijs te maken in hun vakgebied. Worthy de Jong en Frederique Matla wisselden tijdens de TeamNL Sport Experience in Etten-Leur voor één keer van sport:
Inspireren om te bewegen
Het doel van de TeamNL Sport Experience is om alle leeftijden aan het sporten en bewegen te krijgen. Daarom werden deelnemers op een laagdrempelige manier in aanraking gebracht met sport. Een ander voordeel: voor gemeenten en provincies kan de experience verbindend werken. Denk aan het vergroten van het verenigingsleven en het in contact komen met andere doelgroepen.
De Nevobo is samen met NOC*NSF de hoofdinitiatiefnemer van de TeamNL Sport Experience. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport riep het idee van de sportervaring tot leven. Rabobank heeft als hoofdsponsor van het multisportevenement een belangrijk aandeel in deze sportieve zomer. In de factsheet staan alle feiten en cijfers van de TeamNL Sport Experience 2025 op een rij: