Foto gemaakt door: Ronald Hoogendoorn
Foto gemaakt door: Ronald Hoogendoorn
  • Publicatie 26-08-2019
  • Jacqueline de Wit

Voorkom volleybalblessures met VolleyVeilig

Maak gebruik van VolleyVeilig en voorkom blessures

Iedereen wil met plezier volleyballen, maar hoe haal je zo lang mogelijk plezier uit volleybal? Zonder vervelende pijntjes en blessures het spelletje beoefenen, want niets is zo frustrerend om niet voluit te kunnen spelen. Een goede warming-up is voor volleyballers van essentieel belang om lichamelijke klachten te vermijden. Daarom hebben wij het effectieve programma ‘VolleyVeilig’ ontwikkeld voor volleyballers van 16 jaar en ouder om een handje te helpen!

Waarom VolleyVeilig?
Volleybal is een sport waar veel blessures voorkomen: het staat in de top 10 van sporten in Nederland met de meeste blessures. Als je kijkt naar sporten met het grootste risico op een blessure, staat volleybal zelfs op de 6e plek. De meeste blessures zijn die aan de schouder, knie, enkel of vingers en ontstaan in meer dan de helft van de gevallen ‘plotseling’, bijvoorbeeld door zwikken of een sprong.

Uit onderzoek blijkt dat je met een goede warming-up de kans op blessures een stuk kleiner maakt. Niet alle blessures zijn te voorkomen, maar het risico neemt af als een speler over het juiste materiaal beschikt en fit, geconcentreerd en vaardig is. Zowel een trainer als de speler zelf, is verantwoordelijk om de belangrijke vaardigheden, zoals een goede warming-up, aan te leren. Wij realiseren ons dat handvatten noodzakelijk zijn om hierin te ondersteunen. Daarom hebben wij in samenwerking met Veiligheid.nl en sportfysiotherapeuten een warming-up programma ontwikkeld, speciaal voor volleybal. Met dit programma wordt de kans op blessures met 20% verlaagd en voor jullie beeldvorming: dit scheelt al snel 3 tot 5 blessures per seizoen in een team.

Meer cijfers over volleybalblessures vind je in onderstaande infographic.

Infographic volleybalblessures

Hoe werkt het?
Het VolleyVeilig programma bestaat uit 6 fasen door het volleybalseizoen heen. Na een zomerstop en kerstvakantie is de kans op een blessure aanzienlijk, omdat volleyballers een periode niet intensief hebben gesport, laat staan dat ze hebben gevolleybald. Een lichaam moet weer klaargestoomd worden voor de volgende fase van het seizoen en dit het liefste zonder pijntjes en blessures. Het programma is hierop aangepast. Zo zorgt Fase 1 (direct na de zomervakantie) ervoor dat je lichaam wordt klaargestoomd voor het nieuwe seizoen. En zo kent iedere fase in het programma zijn eigen intensiteit, afhankelijk van de periode binnen een volleybalseizoen. 

Daarbij is het programma ook zo ingericht dat er iedere week een standaard opbouw is, want niets is zo lekker als herkenbaarheid en gewoonten.  Hierin zijn oefeningen verwerkt om ‘warm te worden’, romp- en stabiliteitsoefeningen en oefeningen gericht op het voorkomen van knie-, schouder- en enkelblessures. Deze oefeningen zijn zoveel mogelijk afgeleid van een in het volleybal 'normale' warming up, maar dan met het voordeel dat het blessures helpt te voorkomen!

Bekijk direct het GRATIS VolleyVeilig programma op www.volleyveilig.nl! Of download de gratis VolleyVeilig app en beschik overal en altijd over de oefeningen en filmpjes. Download nu in Google Play of de App Store.

Maak nu gebruik van VolleyVeilig en voorkom blessures!