De Volleybaltrainer 2 opleiding helpt iedere beginnende trainer goed op weg (Foto: Ronald Hoogendoorn)
De Volleybaltrainer 2 opleiding helpt iedere beginnende trainer goed op weg (Foto: Ronald Hoogendoorn)
  • Publicatie 21-03-2019

Wat is de bedoeling van jouw training?

Verbeter jouw spelers doelgericht met de Volleybaltrainer 2 opleiding

“Zeg, jij bent hier toch elke dinsdag rond deze tijd, dan kun je ook wel een team mini’s trainen, toch?” Veel ouders zijn best bereid om de groep van hun kind training te geven. Maar hoe zorg je er voor dat die trainingen de kinderen ook daadwerkelijk beter laten spelen? Veel (startende) trainers hebben moeite met het opzetten van een goede training, laat staan met een programma voor het hele seizoen. De Volleybaltrainer (VT) 2 opleiding biedt uitkomst!   

Zo’n 30 jaar geleden werd ook Nevobo trainersopleider Ine Klosters gevraagd een groep kinderen van haar club te trainen. “Na mijn ‘euh, ja hoor’ stond ik een week later voor 15 kinderen van een jaar of 10 oud. En ik had geen idee. Eerlijk gezegd deed ik maar wat, ik denk ook niet dat ze in dat eerste jaar iets van me hebben geleerd.”    

Doelen, de bedoeling en differentiatie  
Inmiddels is Klosters een ervaren jeugdtrainer, mede dankzij de VT2-opleiding die ze bij de Nevobo volgde en nu ook zelf in regio West verzorgt. “Bij VT2 werken we vanaf het eerste moment met doelen. Dat maakt het bij elkaar zoeken van oefeningen makkelijker, omdat je weet waar je naartoe werkt. Daarnaast zorgt het voor meer samenhang in je training en begrijpen je sporters ook beter waarvoor ze aan het trainen zijn.” De betrokkenheid van spelers wordt nog groter als je met hen afstemt wat ze willen leren, heeft Klosters ervaren. “Maak het een doel van het team, niet alleen van jou als trainer. Zo vergroot je de betrokkenheid en motivatie van je spelers.”     

Daarmee ben je er echter nog niet. Er zijn altijd betere en mindere spelers binnen een trainingsgroep of team. “Cruciaal is dat iedereen wordt uitgedaagd, maar ook dat iedereen succesbelevingen kan ervaren. Een goede service is voor de ene speler de bal over het net krijgen, terwijl voor een ander een goede service direct scoren betekent. Naast doelen en de bedoeling daarvan vaststellen, is dus ook differentiëren naar niveau essentieel”, legt Klosters uit.   

De volgende stap: het accent  
Als je het doel van je training hebt bepaald, kan je binnen de techniek die bij dit doel hoort een keuze maken over waar je precies op gaat letten. Bij de service bijvoorbeeld kun je letten op de stand van de voeten, waar de hand is ten opzichte van de schouder en waar de bal wordt geraakt. “Kies dan waar je op gaat letten. Als je op alles tegelijk let, zal het leerrendement kleiner zijn. Focus op één accent van de techniek en geef alleen daar je feedback op. Je zult zien dat je spelers dat sneller en positiever oppakken.”    

Tot slot is het volgens Klosters ook belangrijk te evalueren. “Sluit je training af met de vraag ‘Wat hebben jullie vandaag geleerd’", pleit Klosters. “Zo beklijft het aangeleerde beter en hoor jij als trainer bovendien meteen of het eigen doel behaald is.”   

Gaat jouw vereniging ook voor kwalitatief betere trainers en trainingen? Clubs en aspirant-trainers kunnen voor een Volleybaltrainer 2 opleiding terecht bij de Nevobo opleider in hun regio. Klik hier voor meer info en de contactgegevens.